Fitclub Challenge: maart

Geplaatst op: 22-2-2018

Vanaf februari t/m april gaan we verschillende challenges doen! Doe mee en probeer je kracht en conditie te verbeteren in 1 maand.

Deze maand de Burpees challenge.


5 redenen om burpees te doen:  

    1. Goede krachttraining
      Krachttraining is ontzettend belangrijk wanneer je fitter en slanker wilt worden. Door je spieren te trainen, kun je gemakkelijker afvallen en zie je er strakker uit. Een burpee is een hele goede oefening om je spieren mee te trainen. Met een burpee pak je meteen verschillende spiergroepen aan. Het is een volledige workout, waar je je hele lichaam mee kunt trainen.

 

    1. Goede cardiotraining
      Behalve krachttraining, is cardiotraining ook heel belangrijk. Je verbrandt er calorieën mee. Een burpee is behalve een goede vorm van een krachttraining ook geweldig om veel calorieën mee te verbranden. En je kunt jezelf blijven uitdagen door het tempo te verhogen of door nog hoger te springen. Hierdoor kun je nog meer calorieën verbranden.

 

    1. Je kan het overal doen
      Het is niet moeilijk om burpees te doen: dit kan namelijk overal. Thuis, in de sportschool, op vakantie en eventueel zelfs als je ergens op visite bent. Je kunt altijd als je wilt een paar burpees doen. Ook kost het niet veel tijd, waardoor het gemakkelijk is om de oefening in je schema toe te voegen.

 

    1. Het is gratis
      De burpee kost je helemaal geen geld! Je hebt geen dure attributen nodig. Eventueel zou je wel een matje kunnen gebruiken, maar dit is niet nodig. Je kunt de oefening dus altijd doen, ook wanneer je minder te besteden hebt.

 

    1. Het is een makkelijke oefening
      De burpee is zwaar, dat kan niemand ontkennen, maar het is geen moeilijke oefening. Daarnaast zijn er verschillende manieren om een burpee aan te passen aan je eigen niveau. Liever niet springen? Laat dit dan weg. Wil je het moeilijker maken, dan kun je hoger springen of een paar push-ups toevoegen. Het is een geweldige basisoefening die niet veel moeite kost om te begrijpen en die je kan blijven uitdagen.

 
Hoe doe je een burpee?

Ga staan, met je benen ietsjes uit elkaar en je buik een beetje ingetrokken. Zet daarna je handen op de grond en spring naar achteren, zodat je in een plank-positie komt te staan. Houd hier eventjes vast en spring daarna weer met je benen naar je handen. Sta weer op en spring omhoog. Dit herhaal je vervolgens. Zorg ervoor dat je je buik goed ingetrokken houdt. Probeer het tempo van de burpee hoog te houden, zodat je ook je hartslag versnelt. Belangrijk is wel dat je techniek altijd goed is. Zorg dat je deze eerst onder de knie hebt en voer daarna het tempo pas op.