Fitclub Challenge: april

Geplaatst op: 30-3-2018

Vanaf februari t/m april gaan we verschillende challenges doen! Doe mee en probeer je kracht en conditie te verbeteren in 1 maand.

Deze maand de push-up challenge.

De push-up is een krachtige oefening waarbij je verschillende spiergroepen aanpakt. Dit maakt de oefening zo geliefd bij veel mensen die aan fitness doen of die willen afvallen. Je traint onder meer je armen, schouders, rug en borst. En er zijn talloze variaties mogelijk op de push-up.



Hoe doe je de push-up?
Bij de push up begin je in de plank posities. Zet je handen iets breder dan je schouders en verlaag je lichaam. Nu raak je met je borst bijna de grond. Zorg dat je je ellebogen langs je lichaam houdt. Wanneer je in de laagste positie bent, houd je hier even vast en daarna duw je jezelf weer omhoog. Dit even kort vasthouden is belangrijk, omdat hier je spieren extra hard moeten werken. Let er goed op dat je tijdens de oefening je rug goed recht houdt. Dit voorkomt blessures. Trek ook je buik in om optimaal te kunnen trainen.

Te moeilijk?
De push-up is geen gemakkelijke oefening en veel mensen hebben er dan ook moeite mee. Geen nood! Je kunt de push-up ook op je knieën doen. Let er dan goed op dat je ook hier je rug goed recht houdt. Hoe verder weg je knieën van je armen zijn, hoe moeilijker de oefening wordt. Zo kun je jezelf steeds wat meer uitdagen. Is dit ook nog te moeilijk? Begin dan tegen de muur. Bij een Wall push-up sta je tegen de muur en doe je eigenlijk hetzelfde als bij een gewone push-up. Gebruik hierbij wel echt je armspieren en niet je hele lichaam.

Te makkelijk?
Misschien vind je een gewone push-up te makkelijk. Dan zijn er nog wat meer variaties die je kan doen. Doe bijvoorbeeld de push-up met één been gestrekt omhoog. Of probeer om de oefening op je vuisten of zelfs je vingertoppen te doen. Voor deze laatste moet je misschien wel eerst een beetje oefenen tegen de muur.

Variaties op de push-up
De push-up kent ontelbaar veel variaties. Met deze variaties kun je verschillende spiergroepen trainen. Zet je handen bijvoorbeeld juist veel dichter op elkaar voor een narrow push-up of zet je verder uit elkaar. Je kunt ook de ene hand ter hoogte van je schouders plaatsen en je andere ter hoogte van je hoofd. Dit wissel je na een x-aantal push-ups om. Of plaats je benen op iets hoogs, bijvoorbeeld een bank. Andersom kan ook: plaat je handen op iets hoogs, zoals een bank.

Vrouwen en push-ups
Vrouwen opgelet! Wees niet bang om een push-up te doen. Je wordt er echt niet mannelijk gespierd van, maar creëert er juist de vormen mee waar de meeste vrouwen van dromen. Een push-up mag ook in het trainingsschema van een vrouw niet ontbreken!