DEELNEEMSTER AFVALRACE

Geplaatst op: 31-5-2019

Afvallen na een zwangerschap, de ene moeder heeft er misschien nog helemaal geen behoefte aan, maar een andere moeder vindt het wel prettig om (eventuele) overtollige zwangerschapskilo’s te verliezen. Afvallen na een zwangerschap is natuurlijk geen must. De ene vrouw komt niet zoveel zwangerschapskilo’s aan, de ander juist wat meer. Het belangrijkste is te doen waar jij je prettig bij voelt.

Ciska | 31 jaar | moeder van 1 dochter | 16 kg aangekomen | eigen bedrijf

Tot de 34e week heb ik 2x per week gesport en dat is één van de redenen dat ik me tijdens de zwangerschap heel goed en energiek heb gevoeld. In november ben ik bevallen van mijn dochter Tess, een soepele bevalling mede doordat ik fit de bevalling in ben gegaan. Na 6 weken stond ik alweer fanatiek in de sportschool want die extra kilo's moesten er weer af. Afvallen? Jij? Je bent alweer bijna terug op je oude gewicht, wat een onzin dat jij mee gaat doen met de afvalrace. Blijkbaar zagen de mensen om mij heen iets heel anders dan ikzelf.

Mijn motivatie om mee te doen aan de afvalrace is om in shape te komen, gezonder te leven en mij weer lekker te voelen in mijn eigen kleding. Daarnaast heb ik een eigen bedrijf, een fanatiek sociaal leven en ben ik altijd bezig, fit in je lijf is fit in je hoofd. Buurvrouw Helen doet ook mee dus we gaan er samen tegenaan!

Wat ik vooral merk is dat ik normaal gesproken heel weinig eet op een dag en vervolgens een grote hongervraag heb. Op zo'n moment eet ik wat er voor handen ligt ongeacht of het gezond is. Door het invullen van mijn voeding in de app ben ik mij heel bewust van wat ik op een dag eet en wanneer ik eet. Dit heeft een groot effect op mijn eetpatroon en uiteindelijk ook op het afvallen. In het voedingsschema die we hanteren mag ik aan het eind van de dag zelfs nog een stukje chocolade en geniet ik extra van de zelfgemaakte verantwoorde koekjes die het buurmeisje heeft gemaakt. (recept gekregen van Fit met Ingrid)

Ik probeer om 3x per week te sporten. Een dag cardio en Egym, een les Bodypump en een ochtend hardlopen. Ik merk dat het sporten helpt om fitter in mijn lijf te worden maar dat ik ook een soort rust krijg in mijn hoofd. Heerlijk! Het is ook nog eens heel gezellig, je leert elke keer weer nieuwe leden kennen en de vaste kern is altijd te vinden aan de koffietafel. Ik merk wel dat ik echt moet plannen want ik heb het al snel te druk om te gaan sporten. Wat daarbij helpt is om met iemand af te spreken en dus samen te gaan.

Volgende week is de tussentijdse meting. Ondanks dat ik niet bezig ben met het aantal af te vallen kilo's ben ik natuurlijk wel heel benieuwd naar het resultaat. Zwaar is het absoluut niet, dankzij de goede begeleiding en de duidelijke instructies. Eigenlijk is het heel erg leuk. Ondertussen krijg ik een appje van de buurvrouw met de groene smoothie die voor vandaag op het menu staat en stuur ik haar een foto van mijn plank challenge op kantoor.



Zo kun je kilo’s afvallen na de zwangerschap: 

Stel een realistisch doel: De eerste tip is misschien wel de aller belangrijkste, stel een realistisch doel. Je bent net bevallen en daardoor is er dus veel veranderd in jullie leven. Dat je graag weer wil gaan beginnen met sporten en gezond eten is super knap en daar mag je bij voorbaat al trots op zijn! Er wordt aangeraden om pas 6 weken na de bevalling te beginnen met sporten, mits je verloskundige of gynaecoloog dit goedkeurt. Stel vervolgens een realistisch doel op die je stap voor stap gaat behalen. Langzaam afvallen is veel effectiever op langere termijn, dan een crash dieet. Een halve kilo per week afvallen is een goed doel om na te streven (zeker wanneer je borstvoeding geeft). Mocht het lastig zijn om deze zelf concreet je maken kun je hulp inschakelen van bijvoorbeeld een personal trainer.

Beloon jezelf: Niets is zo leuk als cadeautjes en andere dingen waar je blij van wordt. Bedenk dus van te voren een beloning die jij jezelf geeft, of misschien wel van iemand krijgt na het behalen van jouw doel(en). Een heerlijke massage bij een salon, een leuk kledingstuk, een mooie designertas, you name it.

Eet niet te weinig: Mocht je graag na de zwangerschap wat kilo’s kwijt willen, zorg er dan voor dat je niet te weinig eet. In de eerste fases na de bevalling zijn er veel factoren waardoor jij mogelijk wat minder energie hebt en je dus niet zo fit voelt. Kies daarom voor genoeg en gezond eten, zodat je de energie binnenkrijgt die je nodig hebt.

Gezonde snacks: Eet gezonde tussendoortjes zodat je geen hongerklop gaat krijgen waardoor de behoefte aan ongezonde snacks groter wordt. Gezonde tussendoortjes kunnen bestaan uit fruit maar ook rauwkost zoals een stukje komkommer of cherrytomaatjes. Beleg een rijstwafel met een plakje kipfilet of een gekookt eitje.

Beweging:  Je hoeft niet gelijk te gaan sporten (zeker niet als dit niet bij je past) je kunt al veel dagelijkse beweging krijgen door heerlijk te gaan wandelen met je kindje(s), heerlijk te zwemmen, een eindje fietsen, de trap nemen in plaats van de lift etc.

Goede sport-BH: Zorg voor een goede sport-bh als je gaat sporten om je borsten te beschermen.  Tegenwoordig kun je bij veel winkels goede stevige sportbeha’s kopen. Ze hebben dan dezelfde cup maar net wat meer stevigheid dan een gewone beha.